Onderzoek waterschaarste: actiebereidheid consument in sterke mate verbonden met kosten
23/08/2024
Uit een internationaal onderzoek naar waterschaarste en de manier waarop mensen daarmee omgaan, blijkt dat kosten voor de consument een grotere zorg is dan de toekomstige beschikbaarheid van water. Het onderzoek, dat in opdracht van GROHE is uitgevoerd, toont aan dat de persoonlijke impact van waterschaarste de belangrijkste drijfveer is voor consumenten als het gaat om het aanpassen van waterconsumptie. Wel is 78% van de Nederlanders bereid minder water te verbruiken als er in Nederland sprake is van watertekort, maar worstelt 26% met de wijze waarop.
75% Nederlanders vreest stijgende kosten
De respondenten in alle deelnemende landen* verwachten dat de watercrisis zal verergeren. In Nederland voelen mensen zich nu het minst getroffen (4%), maar zijn ze er het meest van overtuigd dat waterstress hun persoonlijke kosten voor water (75%) en voedsel (74%) in de komende vijf jaar zal beïnvloeden. Meer dan 70% van de Nederlanders is bereid hun waterverbruik te verminderen als de kosten van water of energie stijgen.
Wereldwijde verandering in douchegewoonten
Ondanks de bezorgdheid over de persoonlijke impact, zien mensen mogelijkheden om een verschil te maken op individueel niveau. In Nederland gelooft 64% dat persoonlijk minder water gebruiken een verschil maakt voor het milieu. 71% van de Nederlandse respondenten zegt dat ze hun douchegewoonten al hebben veranderd of van plan zijn dat te doen. In Nederland doucht bijna een derde (32%) minder vaak.
Veel potentie efficiënter watergebruik
Hoewel uit het onderzoek blijkt dat er een hoge mate van bewustzijn is rond waterstress en de mogelijke negatieve gevolgen daarvan, zegt maar liefst 40% van de Nederlandse respondenten niet genoeg te weten over hoe ze water kunnen besparen in hun dagelijks leven. Meer dan de helft (53%) van de Nederlandse respondenten heeft al water- en energiebesparende producten in de badkamer geplaatst of is dat nog van plan; 46% is dat niet van plan en 26% is niet bekend met producten die water besparen. Deze bevindingen onderstrepen het belang van het informeren van mensen over technologische oplossingen die kunnen helpen bij het beperken van watergebruik.
*In opdracht van GROHE voerde onderzoeksbureau YouGov het onderzoek uit onder meer dan 7.200 respondenten uit België, Frankrijk, Duitsland, Marokko, Nederland, de Verenigde Arabische Emiraten en de VS naar hun bewustzijn van waterschaarste.