Beheer op afstand: de trend voor snelle service
22/04/2024
Voor steeds meer installatie- en servicebedrijven wordt het interessant om verwarmingsinstallaties op afstand te monitoren. In de huidige markt, waar personeelstekorten en responssnelheid een grote rol spelen, worden de voordelen duidelijk: grotere efficiëntie en mogelijkheden om klanten sneller te hulp te schieten. Verschillende fabrikanten bieden online tools die installateurs kunnen gebruiken om installaties van desbetreffende merken op afstand te beheren. Het omarmen van deze technologieën, geeft vooruitstrevende installateurs en servicemonteurs een concurrentievoordeel. We lichten een voorbeeld van zo’n mooi platform toe in dit artikel: HomeCom Pro van Nefit Bosch.
Slim onderhoud voor warmtepompen en cv-ketels
HomeCom Pro is een online platform voor installateurs die cv-installaties met ketels en/ of warmtepompen van Nefit Bosch in onderhoud hebben. Deze tool geeft het klassieke service- en onderhoudscontract een nieuwe, klant- en resultaatgerichte dimensie geven. Daarnaast geeft beheer op afstand de installateur waardevolle informatie, waarmee producten, onderdelen en dienstverlening geoptimaliseerd kunnen worden. Beheer op afstand is een uitkomst voor installatiebedrijven die onderhoud uitvoeren bij zowel woonhuizen, in particulier bezit of eigendom van woningcorporaties, en voor utiliteitsbouw.
Online platform voor installateurs
HomeCom Pro biedt installateurs de mogelijkheid om alle Nefit- en Bosch toestellen te monitoren voorzien van een internetmodule of aangestuurd door thermostaattype Easy of EasyControlverbinden van het apparaat met HomeComePro heb je altijd zicht op de actuele status en historie van het toestel via je online dashboard. Voor het verbinden van een warmtepomp- of cv-installatie is uiteraard vooraf toestemming nodig van de eindgebruiker.
Beheer op afstand bespaart tijd en bevordert klantrelatie HomeCom Pro houd je altijd op de hoogte met de meest relevante informatie. Alle informatie heb je overal ter beschikking, zoals de toestelgegevens, actuele status, foutinformatie en productdocumentatie. Daarnaast ontvang je proactief meldingen per e-mail als een toestel een foutmelding geeft. Hierdoor bespaar je veel tijd, werk je efficiënter en kun je je klant beter van dienst zijn.
Met HomeCom Pro kun je 24/7:
- de actuele status zien via je dashboar;
- toestelinstellingen op afstand aanpassen;
- monitoren met behulp van grafische weergaven van temperaturen, schakelmomenten etc.;
- foutmeldingen signaleren.
Dashboard
Op het dashboard van HomeCom Pro vind je alle essentiële informatie over de installaties van al je onderhoudsklanten in één oogopslag. Er worden hier onder meer actieve storingen en waarschuwingen weergegeven. Daarnaast kun je via het dashboard nieuwe apparaten toevoegen.
Monitoring
Door de monitoringfunctie van HomeCom Pro te gebruiken, worden alle gegevens van verwarmingssystemen met een systeemregelaar overzichtelijk grafisch weergegeven. Zo kun je eenvoudig temperaturen en schakeltoestanden analyseren.
Instellingen aanpassen voor een betere prestatie
Met deze functie kun je gemakkelijk op afstand aanpassingen aan verwarmingssystemen uitvoeren. Hiervoor worden relevante installatieparameters zoals gewenste/werkelijke waarden, temperaturen en tijdprogramma's weergegeven en beschikbaar gesteld.
Foutmeldingen oplossen nog voor ze gebeuren
Wanneer er een (dreigende) storing is, word je direct op de hoogte gesteld via e-mail. Dit zorgt voor een voorsprong in kennis. Bij het benaderen van de klant ben je dus al in bezit van alle benodigde informatie. Sommige fouten kunnen zelfs direct op afstand worden verholpen zonder contact met de klant.
Voordelen van het platform HomeCom Pro
• Alle aangesloten toestellen in één oogopslag op het dasbhoard
• Alle modulerende Nefit cv-toestellen (Nefit EMS, Nefit iRT en Nefit OpenTherm) en Nefit Bosch warmtepompen
• Het platform werkt in combinatie met Nefit Easy, EasyControl én de K30RF-module
• Te gebruiken met telefoon, tablet en desktop
Registreren voor HomeCom Pro is kosteloos en vrijblijvend. Voor het gebruik van het persoonlijk dashboard moet een abonnement worden afgesloten. Pas zodra toestellen worden verbonden met HomeCom Pro dashboard gaat het abonnement in. Hoe meer toestellen aangesloten zijn, hoe lager de kosten per toestel!
Heb je klanten die warmtepompen en cv-ketels van andere merken hebben? Informeer bij desbetreffende fabrikant voor de mogelijkheden rondom beheer op afstand!
→ Meer informatie vind je op www.nefit-bosch.nl/homecom-pro
Meer trends en tools
Wil je op de hoogte blijven van alle trends en tools die jouw werk makkelijker en leuker maken? Check de pagina Vooruitstrevende Installateur!