Over Wasco
Zoek
Zoek
Sluit
Je probeert onze website te bekijken via een browser die wij helaas niet meer ondersteunen per 1 februari 2021. Hierdoor werkt de website voor jou mogelijk niet optimaal. Wij willen natuurlijk dat je op de beste en veiligste manier onze website kunt bezoeken. Daarom adviseren wij je om een andere browser te installeren. Wil je weten hoe je dat kunt doen? Lees hier dan meer.
U bent hier: 
  1. Home
  2. Nieuws

Drinkwaterinstallaties installeren: wetgeving en andere aandachtspunten

23/08/2024

Het belang van schoon en veilig drinkwater kan niet worden onderschat. Dagelijks vertrouwen miljoenen Nederlanders op de levering van gezond drinkwater. Voor installateurs is het essentieel om de wet- en regelgeving rond drinkwaterinstallaties goed te kennen en te volgen om een goede waterkwaliteit te kunnen garanderen. In dit kennisartikel bespreken we de belangrijkste regels en praktische tips voor het installeren van drinkwaterinstallaties, met inzichten van Erik Zeijpveld, Technisch Adviseur Sanitair/Drinkwaterinstallaties bij Wasco.

Wet- en regelgeving

In Nederland wordt de kwaliteit van drinkwater streng bewaakt door diverse wetten en normen, die zijn afgestemd op Europese richtlijnen. De belangrijkste wet- en regelgeving zijn de Drinkwaterwet, het Drinkwaterbesluit en de Waterwet. Deze wetten stellen eisen aan de drinkwaterkwaliteit en de leveringszekerheid, en geven richtlijnen voor de bescherming van drinkwaterbronnen. Daarnaast is de NEN 1006-norm van cruciaal belang voor installateurs. Deze norm beschrijft de algemene voorschriften voor leidingwaterinstallaties, waaronder het verplicht gebruik van goedgekeurde materialen.

Recente ontwikkelingen

Om in te spelen op nieuwe uitdagingen en technologische vooruitgangen is de wetgeving rondom drinkwater voortdurend in ontwikkeling. Eén van de belangrijkste recente wijzigingen is de herziening van de Europese Drinkwaterrichtlijn, die strengere normen en nieuwe verplichtingen oplegt aan de kwaliteit van drinkwater. 

Nederland heeft zijn nationale wetgeving aangepast om aan deze nieuwe Europese normen te voldoen. Daarnaast is er veel aandacht voor schadelijke stoffen,  zoals PFAS (poly- en perfluoralkylstoffen), die moeilijk afbreekbaar zijn en mogelijk schadelijk voor de gezondheid. Dit heeft geleid tot strengere monitoring en lagere toegestane concentraties van deze stoffen in drinkwater. Ook de maatregelen voor legionellapreventie zijn aangescherpt, vooral op risicovolle locaties zoals ziekenhuizen, verpleeghuizen en hotels.

Aandachtspunten voor installateurs

Bij de installatie van drinkwatersystemen zijn er diverse aandachtspunten waar installateurs rekening mee moeten houden. Het is bijvoorbeeld belangrijk om kruisverbindingen te voorkomen en terugstroombeveiligingen correct te installeren. 

Onjuiste installatie kan leiden tot microbiële besmetting, zoals legionella, en chemische verontreiniging door zware metalen. Ook de juiste dimensionering van leidingen is belangrijk om een voldoende doorstroming en waterdruk te garanderen. Daarnaast is het cruciaal dat je jouw klanten goed informeert over het gebruik en onderhoud van hun drinkwatersysteem.

Innovaties en makkelijkere installatie

Nieuwe technologieën maken het aanleggen en beheren van drinkwaterinstallaties steeds makkelijker en efficiënter. Slimme sensoren en IoT-apparaten worden steeds vaker ingezet om continu de waterkwaliteit, druk en temperatuur te monitoren. Dit stelt installateurs in staat om real-time data te ontvangen en vroegtijdig in te grijpen bij eventuele problemen. 

Daarnaast zorgen prefab en modulaire systemen voor een snellere en kwalitatief betere installatie. Duurzame materialen en technieken, zoals corrosiebestendige kunststoffen, dragen bij aan de verbetering en duurzaamheid van drinkwaterinstallaties.

De toekomst van drinkwaterkwaliteit

De hoge kwaliteit van drinkwater in Nederland blijft ook in de toekomst een prioriteit. Dankzij technologische innovaties en de voortdurende inspanningen van drinkwaterbedrijven en installateurs kan Nederland blijven voldoen aan de strenge eisen voor drinkwaterkwaliteit. 

Het is belangrijk dat installateurs zich continu bijscholen en op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen om hun rol hierin optimaal te vervullen. Wasco helpt door kennis te delen en kan samen met installateurs hun opdrachtgevers adviseren. Samen kunnen we ervoor zorgen dat de drinkwaterkwaliteit in Nederland behouden blijft, ondanks uitdagingen zoals klimaatverandering.

Samen zorgen we ervoor dat de drinkwaterkwaliteit in Nederland ook voor toekomstige generaties gegarandeerd blijft.

F-gassenverordening is aangescherpt: reken op toename in toepassing natuurlijke koudemiddelen

13/07/2024
In 2010 werd de F-gassenverordening in het leven geroepen als antwoord op klimaatverandering en is in 2013/2014 al eens flink herzien. Deze Europese wet is dit voorjaar opnieuw aangescherpt om de overgang naar natuurlijke koudemiddelen zoals CO2 en propaan te versnellen. De F-gassenquota en de GWP-waarde worden versneld omlaag gebracht. De redactie van het magazine Koppeling sprak met Harry Dekker, directeur van Stichting Emissiepreventie Koudetechniek (STEK). Harry nam ze mee in de gevolgen van deze aanscherping: waarop moeten installateurs zich voorbereiden?

Hoofdlijnenakkoord: geen verplichting hybride warmtepomp, afschaffing van de salderingsregeling. En nu?

23/05/2024
Het hoofdlijnenakkoord van de nieuwe coalitiepartijen beschrijft besluiten die behoorlijke gevolgen kunnen hebben voor de installatiebranche. Zo is de rendementseis voor woningen wat betreft het voorgestelde regeerakkoord van de baan. Dat wil zeggen dat de verplichting om een cv-ketel vanaf 2026 minimaal te laten vervangen door een hybride warmtepomp komt te vervallen. Ook de salderingsregeling voor zonnepanelen wordt, zoals het er nu uitziet, ondanks een eerder besluit van de overheid toch afgeschaft per 1 januari 2027. Schokkend nieuws in een markt waar partijen hoog hebben ingezet op deze duurzame oplossingen ten behoeve van de energietransitie.

Ook een nieuw rookgasafvoersysteem bij een nieuwe cv-ketel

04/03/2024
Wist je dat het wettelijk verplicht is om bij de vervanging van een cv-ketel ook het complete rookgasafvoersysteem te vernieuwen? Nog te vaak wordt dat — onder andere uit kostenoverwegingen — niet gedaan. Bob Peters, Sales Manager Installatie bij Ubbink, ziet het in de praktijk regelmatig gebeuren: de cv-ketel wordt vervangen, maar het bestaande rookgasafvoersysteem blijft hangen. Met alle risico’s van dien. Installateurs hebben de belangrijke taak om ervoor te zorgen dat de consument aan de wettelijke eisen voldoet.

Wat is er voor jou veranderd door de Omgevingswet?

03/04/2024

Per 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. In deze wet, die alles omvat wat te maken heeft met de leefomgeving, zijn 26 wetten gebundeld. De belangrijkste regels hieruit zijn uitgewerkt in vier besluiten. Maar wat is er voor jou veranderd door de Omgevingswet? We leggen het per besluit uit. 

De BRL100 Q&A: een routebeschrijving voor installatiebedrijven

23/10/2023

Expert aan het woord:

Door de huidige F-gassenwetgeving zijn er strengere eisen ontstaan voor de omgang met F-gassen.  Airconditioningsystemen en warmtepompen beschikken over gefluoreerde broeikasgassen (koudemiddelen) die schadelijk zijn voor het milieu. Om deze reden stelt de Nederlandse regelgeving dat installateurs en installatiebedrijven zich moeten certificeren wanneer zij werken met koudemiddelen. Voor bedrijven betekent dat een wettelijke plicht van een BRL100-certificering. Wladimir Frik, trainer bij Wasco, legt je in dertien vragen uit waar de BRL100 vandaan komt, wat het inhoudt en welke stappen je als installatiebedrijf moet nemen.

Verantwoord werken als service- en onderhoudsmonteur: ken jij de regels?

23/10/2023

Expert aan het woord:

Installateurs zijn de aangenomen helden van de energietransitie. Immers, iedereen moet uiteindelijk van het gas af. De overheid heeft daarom als nieuw uitgangspunt gesteld dat vanaf 2026 cv-ketels alleen nog vervangen worden voor een warmtepomp. Ondertussen moeten installateurs zich bewegen in een wereld waar regelgeving steeds strenger wordt. De energietransitie heeft ervoor gezorgd dat de overheid regelgeving enorm heeft aangescherpt. Voor service- en onderhoudsbedrijven en monteurs betekent dat een wirwar aan certificeringen. Ondertussen heb je als monteur een belangrijkere adviseursrol naar de consument toe dan je denkt. Mark Pool, technisch adviseur bij Wasco, neemt je in dit artikel mee in de regelgevingen die gevolgen hebben voor jouw werk of bedrijf. 

Hoe ga je te werk bij de planning van een hybride-installatie

16/01/2024

Expert aan het woord

Door de energietransitie komen installateurs steeds meer in aanraking met hybride-installaties. Een hybride-opstelling, dus een combinatie tussen een ketel en warmtepomp, vraagt om een andere benadering. Rob van Houten, Technisch Specialist/trainer bij Wasco, legt je uit hoe je de installatiegrootte bepaalt en waar je allemaal rekening mee moet houden in je planning. 

Bij een hybride-installatie is het advies om met de warmtepomp 30 tot 50 % van het benodigde vermogen bij -10C° af te dekken. Zo neemt de warmtepomp ongeveer 80% van de energiebehoefte voor verwarming voor zijn rekening. De rest van het benodigde vermogen en tapwater wordt verzorgd door de ketel. Tapwater wordt altijd door de ketel geleverd.  

Installatiegrootte bepalen 

Een veel gebruikte vuistregel om de installatiegrootte te bepalen is het gemiddelde gasverbruik van de laatste drie jaar te berekenen en dan per persoon 100m³ gas in mindering te brengen. Wordt er ook gekookt op gas? Trek er dan nog eens circa 60 m³ af. Het resterende deel is voor verwarmen. Bij een gemiddeld ketelrendement tussen de 90-95% is dan de energielevering: gasverbruik x 9,3/draaiuren afhankelijk van de leeftijd van de woning. 

Rekenvoorbeeld  

Een huishouden van 4 personen met een woning uit 1990, is volgens de ISSO- methode gerelateerd aan 1750 draaiuren bij gebruik van een hybride-warmtepomp opstelling. Het gasverbruik is 1700 m³ en er wordt elektrisch gekookt. Dan is er in totaal nodig: (1700-400) x 9,3/1750= 6,9 kW. Het warmtepomp-aandeel dat het benodigde vermogen moet afdekken is 50%. Dus minimaal 6,9kW/2= 3,45 kW.  

Vaak wordt er voor 5 kW gekozen, omdat dit in veel gevallen het kleinste model warmtepomp is. Hiermee wordt dan > 80% van alle energievraag afgedekt. 

Kies voor een merk en uitvoering waar je als installateur graag mee werkt en gebruik de appendages zoals deze noodzakelijk zijn om een en ander te kunnen monteren. Zorg voor een nette strakke afwerking en pas een buffervat toe wat meer dan 40 L water bevat; dit om bij ‘defrost’ (ontdooien) geen energie uit de installatie te halen. Pas een buffervat toe zoals hieronder weer gegeven. 

Meet voor je leven: zijn de waarden van je meetapparatuur juist ingesteld?

23/10/2023

Expert aan het woord:

Als service- en onderhoudsmonteur werk je elke dag met gasgestookte toestellen. Cv-ketels, gaskachels en geisers; al deze apparaten kunnen een bron van koolmonoxide (CO) zijn. Koolmonoxide is een onzichtbaar, geurloos en smaakloos gas, waarbij vergiftiging al snel fataal kan zijn. Daarom kan het van levensbelang zijn om een persoonlijke CO-meter bij je dragen. Sterker nog, wist je dat dit met de Gasketelwet indirect verplicht is? Wilfred Drenth, Technisch Adviseur bij Wasco, legt je uit waar je op moet letten en welke grenswaarden je moet aanhouden.

UITGELEGD: BENG, MPG en de Wet Kwaliteitsborging

30/04/2021

Aanvragen voor omgevingsvergunningen voor alle gebouwen moeten voldoen aan de BENG-eisen. BENG staat voor Bijna Energie-Neutrale Gebouwen. De bepalingsmethode hiervoor is de NTA 8800. BENG heeft de EPC-berekening vervangen en kijkt in tegenstelling tot EPC niet alleen naar het energieverbruik van een gebouw per jaar. Ook worden er nu eisen gesteld aan de energiebehoefte en het aandeel hernieuwbare energie. De BENG-eisen zijn voor ieder gebouwtype verschillend.

De energieprestatie bij BENG wordt bepaald aan de hand van 3 individueel te behalen eisen:
- BENG 1: de maximale energiebehoefte in kWh per m2 gebruiksoppervlak per jaar (kWh/m2.jr)
- BENG 2: het maximale primair fossiel energiegebruik, eveneens in kWh per m2 gebruiksoppervlak per jaar (kWh/m2.jr)
- BENG 3: het minimale aandeel hernieuwbare energie in procenten (%)

De MPG draait om de belasting van de gebruikte materialen in een gebouw over de totale levensduur van dat gebouw. Elk materiaal in een ontwerp wordt geïdentificeerd en er wordt bepaald hoeveel er van wordt toegepast. Op basis van een LevensCyclusAnalyse (LCA) wordt de milieubelasting van een materiaal vertaald naar de zogenoemde schaduwkosten per eenheid van het product. Momenteel geldt een maximale totale schaduwprijs € 1,0 per m2 bruto vloeroppervlak per jaar, oftewel een MPG van 1.

Vanaf wanneer?
De MPG-eis van 1 geldt vanaf 1 januari 2018. Vanaf 1 januari 2021 is deze aangescherpt naar naar 0,8. De verwachting is dat de grens vervolgens stapsgewijs wordt verlaagd naar 0,5 in 2030.

Het doel van de Wet kwaliteitsborging is de bouwkwaliteit en het bouwtoezicht verbeteren. Onafhankelijke kwaliteitsborging en een uitgebreidere aansprakelijkheid van aannemers moeten hiervoor gaan zorgen. Bouwers moeten aan de hand van verschillende dossiers, inzichtelijk maken hoe ze een opdracht hebben uitgevoerd. Ze worden ook aansprakelijk voor alle gebreken die na oplevering optreden.

Vanaf wanneer: De Wet kwaliteitsborging (Wkb) treedt waarschijnlijk vanaf 1 januari 2022 gefaseerd in werking.

Vakmanschap CO blijft langer geldig

09/11/2021

Heb jij jouw certificering ‘Vakmanschap CO’ gehaald in de afgelopen maanden en ben je bang dat deze nu verloopt door het uitstel van de Gasketelwet? Geen zorgen! Uitgegeven bewijzen van vakmanschap zijn 9 maanden langer geldig. Heb jij je Vakmanschap CO nog niet behaald. Schrijf je snel in, want vol=vol.

Vanaf 2026 hybride warmtepomp verplicht bij vervanging cv-ketel

17/01/2024

Het kabinet kondigde 17 mei 2022 aan dat vanaf 2026 een hybride warmtepomp verplicht wordt voor het verwarmen van woningen wanneer de cv-ketel vervangen dient te worden. Dus is jouw klant vanaf 2026 toe aan het vervangen van de cv-ketel? Dan moet hij op zijn minst overstappen naar een hybride oplossing met cv-ketel, of beter nog naar een andere duurzame oplossing waarbij de cv-ketel helemaal niet meer nodig is.

Met deze maatregel wil het kabinet de transitie naar duurzame energie versnellen. De omslag moet samen met installateurs en leveranciers gemaakt worden. Om de transitie zo vlot mogelijk te maken, biedt de overheid een subsidie aan voor de aanschaf van een pomp. Die bedraagt 30% van de aankoopprijs. Het kabinet heeft daar tot en met 2030 150 miljoen euro per jaar voor uitgetrokken.

Verplichting Gasketelwet 9 maanden uitgesteld

14/10/2021

Installatiebedrijven hoeven pas op 1 januari 2023 en niet op 1 april 2022 gecertificeerd te zijn voor de Gasketelwet. Minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken heeft besloten tot 9 maanden uitstel omdat 1 april 2022 ‘niet meer haalbaar is’, zo schrijft zij in een brief aan de Tweede Kamer.

Warmtepompen, pv-panelen of zonneboilers verplicht bij ingrijpende renovatie

12/05/2021

Per 30 juni a.s. gaat het kabinet de eis vastleggen voor het opwekken van een minimale hoeveelheid hernieuwbare energie bij een ingrijpende renovatie.

De verplichting komt voort uit de EU-richtlijn Renewable Energy Directive II (RED II). Hierin is vastgelegd dat lidstaten een minimale hoeveelheid hernieuwbare energie moeten voorschrijven bij ingrijpende renovatie. De verplichting geldt wel alleen wanneer de verwarmings- of koelinstallatie(s) deel uitmaakt van de ingrijpende renovatie.

Vanaf 30 juni 2021
De REDII bevat een verplichting voor EU-lidstaten om een hoeveelheid hernieuwbare energie voor te schrijven bij nieuwbouw en ingrijpende renovatie. Voor een deel is deze verplichting al geïmplementeerd. Voor nieuwbouw geldt namelijk als sinds 1 januari 2021 een eis voor de minimumhoeveelheid hernieuwbare energie via BENG. Voor renovatie is er op dit moment nog geen eis in de regelgeving opgenomen. Hiervoor volgt nog een wijzigingsvoorstel dat nog aan de Tweede Kamer zal worden voorgelegd.

Op grond van de herziene EU-richtlijn hernieuwbare energie geldt voor Nederland een uiterste implementatiedatum van 30 juni 2021. De wijziging van het Bouwbesluit 2012 wil de overheid daarom op 30 juni 2021 in werking laten treden.

De nieuwe salderingsregeling: Wat moet je weten?

09/06/2022

De overheid heeft het voornemen om vanaf 1 januari 2025 de nieuwe salderingsregeling in te laten gaan. Hier kun je van je klanten best wat vragen over verwachten. Wat houdt deze nieuwe regeling in en wat is het verschil met de huidige regeling? We leggen uit wat je moet weten over de nieuwe salderingsregeling zodat jij goed voorbereid je klant te woord kunt staan.

De huidige regeling
Op dit moment wordt de opgewekte energie uit zonnepanelen jaarlijks verrekend met het energieverbruik in de woning. Alle energie die iemand niet direct verbruikt wordt teruggeleverd aan het energienet. Met de huidige salderingsregeling is het gunstig om zelf stroom op te wekken, omdat deze tegen hetzelfde tarief wordt weggestreept als de stroom die wordt afgenomen. Alleen over het netto (gesaldeerde) verbruik betaalt de klant verbruikskosten, energiebelasting en btw.
Wordt er meer stroom verbruikt dan opgewekt, dan levert de energieleverancier het verschil. Wordt er juist meer stroom opgewekt dan verbruikt, dan wordt het teruggeleverd aan het elektriciteitsnet en wordt een terugleververgoeding uitgekeerd. Elke energieleverancier bepaalt zelf de terugleververgoeding. Deze ligt gemiddeld tussen 3 en 12 cent per kWh. 
Wekt jouw klant meer stroom op dan hij verbruikt, adviseer de klant dan om te kijken naar de energieleveranciers met een hoge terugleververgoeding.